Forum Dungeonrpg.fora.pl Strona Główna Dungeonrpg.fora.pl
Forum poświęcone grom RPG a w szczególności Dungeons & Dragons
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Magic: The Gathering

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Dungeonrpg.fora.pl Strona Główna -> Gry karciane
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Thamior Siannodel
Z-ca burmistrza
Z-ca burmistrza



Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 1431
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Międzyrzecz

PostWysłany: Śro 7:21, 26 Kwi 2006    Temat postu: Magic: The Gathering

Magic: The Gathering (w skrócie: M:TG lub M:tG) jest prawdopodobnie najpopularniejszą kolekcjonerską grą karcianą (ang. Collectible Card Game – CCG) na świecie.

Historia gry

Pomysłodawcą gry był Richard Garfield – nauczyciel matematyki w jednej z amerykańskich szkół. To właśnie on w roku 1993 zjawił się w małej i nieznanej jeszcze nikomu firmie "Wizards of the Coast" z propozycją wydania gry planszowej w klimacie fantasy. Koncepcja oraz szkic zasad rządzących zabawą spodobały się firmie "Wizards of the Coast", jednak zbyt wysokie koszty produkcyjne zmusiły autora do stworzenia wersji karcianej gry. Dostrzeżono ogromny potencjał gry mającej nieskomplikowane przepisy, ale urozmaiconej i ciekawej dzięki dodatkowym zasadom umieszczonym na kartach. Wydrukowano 2 600 000 kart o 295 wzorach, które po raz pierwszy zaprezentowano 5 sierpnia 1993 na konwencie Origins. Odzew graczy przeszedł najśmielsze oczekiwania wydawców i przyniósł ogromny sukces kasowy.

Zachęcona sporymi zyskami z pierwszej edycji (zwanej później Alfa) firma Wizards of the Coast wypuściła na rynek kolejne: Beta, Unlimited, Revised (nazwaną 3rd Edition – "trzecią edycją"), a następnie edycje od 4. do 9. Edycja szósta znana jest jako Classic. Dla uczczenia dziesięciolecia gry, w roku 2003, przy wydaniu 8. edycji, zmieniono układ graficzny kart.

Rodzaje edycji (zbiorów kart)

"Edycjami" określa się obecnie zestawy kart dobranych tak, aby stanowiły one jednolity i stosunkowo łatwy do opanowania dla średnio zaawansowanego gracza zbiór reprezentujący najważniejsze cechy i mechanizmy gry. Od siódmej edycji określa się je dodatkowo mianem Core Set, co można tłumaczyć jako "zbiór podstawowy". Podzbiory poszczególnych edycji dobrane tak, aby reprezentowały jedynie najprostsze mechanizmy gry, noszą nazwę Core Game ("gra podstawowa") – tworzą one zestawy dla początkujących, zwane także "starterami". Edycje ukazują się obecnie co dwa lata. Edycja dziewiąta ukazała się w roku 2005.

W skład głównych edycji nie wchodzą karty z najbardziej zaawansowanymi mechanizmami (często uważanymi za najatrakcyjniejsze i najbardziej ekscytujące) – takie karty pojawiają się jedynie w edycjach dodatkowych (expansions, expansion sets), tzw. "dodatkach". Na początku dodatki były wydawane pojedynczo, lecz wkrótce zaczęto grupować je w bloki tematyczne. Obecnie stosuje się zasadę wydawania jednego bloku w ciągu roku, co daje interesujące możliwości doboru kart – spośród (jednorocznego) bloku oraz (dwuletniej) edycji głównej – na potrzeby turniejowe.

Lista edycji dodatkowych

Poniższa lista ułożona jest chronologicznie. Od roku 1995 edycje dodatkowe tworzą bloki tematyczne – lata wydań podane są względem pierwszego zbioru danego bloku.

* Arabian Nights (grudzień 1993, 78 kart, czasem liczone jako 98 ze względu na podtypy kart)
* Antiquities (marzec 1994, 100 kart)
* Legends (czerwiec 1994, 310 kart)
* The Dark (sierpień 1994, 119 kart)
* Fallen Empires (listopad 1994, 187 kart)
* Blok Ice Age (1995, 383 + 140 + 199 kart)
o Ice Age
o Homelands
o Alliances
o Coldsnap (zostanie wydany w lipcu 2006 roku)
* Mirage (1996, 350 + 167 + 167 kart)
o Mirage
o Visions
o Weatherlight
* Tempest (1997, 350 + 143 + 143 karty)
o Tempest
o Stronghold
o Exodus
* Urza (1998, 350 + 143 + 143 karty)
o Urza's Saga
o Urza's Legacy
o Urza's Destiny
* Masques (wśród polskich graczy znany jako "Maski", 1999, 350 + 143 + 143 karty)
o Mercadian Masques
o Nemesis
o Prophecy
* Invasion (pol. "Inwazja", 2000, 350 + 143 + 143 karty)
o Invasion
o Planeshift
o Apocalypse
* Odyssey (pol. "Odyseja", 2001, 350 + 143 + 143 karty)
o Odyssey
o Torment
o Judgment
* Onslaught (2002, 350 + 145 + 143 karty)
o Onslaught
o Legions
o Scourge
* Mirrodin (2003, 306 + 165 + 165 kart)
o Mirrodin
o Darksteel
o Fifth Dawn
* Kamigawa (2004, 306 + 165 + 165 kart)
o Champions of Kamigawa
o Betrayers of Kamigawa
o Saviors of Kamigawa
* Ravnica (2005, 306 + 165 + 180 kart)
o Ravnica: City of Guilds
o Guildpact
o Dissension

Lista edycji specjalnych

Ukazały się także następujące edycje specjalne:

* Unglued
* Chronicles/Renaissance
* Anthologies
* Vanguard
* Battle Royale
* Beatdown
* Deckmasters
* Unhinged

Scena turniejowa

Obecnie M:TG ma rzesze zwolenników na całym świecie. Również w Polsce istnieje pokaźne grono miłośników tej karcianki (szacuje się, że jest ich ok. 15 000 z czego ponad 1 400 należy do DCI – światowej federacji zrzeszającej graczy). Organizowane są turnieje, nieraz z wysokimi nagrodami pieniężnymi dla zwycięzców (dla przykładu – zwycięzca Mistrzostw Świata otrzymuje 40 000 USD nagrody). Turnieje przeprowadzane są w wielu różnych formatach gry, które zabraniają używania niektórych kart lub ich określonych edycji. Najpopularniejszymi w Polsce formatami są "Extended" ("Type 1.X"), w którym rozgrywana jest większość turniejów oraz "Standard" ("Type 2") w którym rozgrywane są mistrzostwa kraju i świata. Istnieje jeszcze format zwany t1 (Classic), w którym dozwolone są wszystkie karty, a te najsilniejsze są zrestrictowane (można mieć tylko jedną w decku).

Kolekcjonerstwo

Karty wydawane są w wielu różnych językach świata. Najpopularniejsze są te w języku angielskim, ale w Magic:The Gathering można grać także kartami wydanymi po: niemiecku, francusku, hiszpańsku, portugalsku, włosku, chińsku, japońsku, koreańsku, a od 2005 roku także po rosyjsku.

Polskim dystrybutorem jest firma ISA, rozprowadzająca także podręczniki do gier RPG, książki fantasy, a także kilka innych gier karcianych.

Karty są najczęściej sprzedawane w zestawach 15 losowych kart (boosterach). Istnieją też sklepy sprzedające pojedyncze karty (tzw. single), choć gracze najczęściej zdobywają karty wymieniając je między sobą. Każda karta ma określoną wartość, ustaloną umownie na podstawie jej przydatności w grze (jakości), daty wydania, rzadkości i stopnia zniszczenia (kondycji).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sylfil23
Zasłużony mieszkaniec
Zasłużony mieszkaniec



Dołączył: 13 Maj 2006
Posty: 251
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 18:47, 15 Maj 2006    Temat postu:

Kiedys w to grałam, miałam 10 lat ale tylko raz... No i ostatnio kumpel miał mnie nauczyc i jakos mu nie idzie :/ Bo zapomniałam o co chodzi Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Elminster
Burmistrz
Burmistrz



Dołączył: 08 Lut 2006
Posty: 1567
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Międzyrzecz

PostWysłany: Pon 19:25, 15 Maj 2006    Temat postu:

Ja tam tylko widziałem karty, ale wogule nie wiem o co chodzi Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Thamior Siannodel
Z-ca burmistrza
Z-ca burmistrza



Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 1431
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Międzyrzecz

PostWysłany: Wto 18:24, 16 Maj 2006    Temat postu:

Ja nawet grałem parę razy, ale już nie pamiętam zasad.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Fror
Mieszkaniec
Mieszkaniec



Dołączył: 13 Maj 2006
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 16:16, 17 Maj 2006    Temat postu:

grałem w to kiedyś,
jest to chyba "najdroższa" gra karciana
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Thamior Siannodel
Z-ca burmistrza
Z-ca burmistrza



Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 1431
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Międzyrzecz

PostWysłany: Śro 19:00, 17 Maj 2006    Temat postu:

Podobno teraz są wydawane teraz same słabe karty.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Elminster
Burmistrz
Burmistrz



Dołączył: 08 Lut 2006
Posty: 1567
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Międzyrzecz

PostWysłany: Pią 12:14, 09 Cze 2006    Temat postu:

Ponoć niektóre karty chądzą nawet po 100 zł !!
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Thamior Siannodel
Z-ca burmistrza
Z-ca burmistrza



Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 1431
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Międzyrzecz

PostWysłany: Pią 15:54, 09 Cze 2006    Temat postu:

A nawet drożej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
snow
Gość






PostWysłany: Pią 21:04, 07 Lip 2006    Temat postu:

Niestety muszę się w paru kwestiach nie zgodzić. Obecnie wydawane są coraz silniejsze karty, z prostych przyczyn. Firma chce karty sprzedać. Nikt nie kupowałby słabych kart, więc wymyślają coraz to potężniejsze. Niestety jest to niezbyt dobre rozwiązanie. Dla tego, że gra sprowadza się do jednego comba którym się gra. A to czy wygramy czy nie zależy od tego jak podejdą karty. Osobiście gram towarzysko. Jest dużo kart których umownie nie stosujemy. Przykładem niech będzie tutaj artefakt który za 10 mana + tapnięcie „zabija” danego przeciwnika. [a to można mieć już nawet w 1 rundzie !!]. ostatnio został wypuszczony czarny czar [uncomon w dodatku] . Dzięki niemu w 1 rundzie można zadać 19 obrażeń graczowi. Przy użyciu dodatkowego źródła mana nasz przeciwnik nie zdąży nawet wystawić swojego pierwszego lądu i już przegra... -_-
Powrót do góry
Thamior Siannodel
Z-ca burmistrza
Z-ca burmistrza



Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 1431
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Międzyrzecz

PostWysłany: Sob 9:01, 08 Lip 2006    Temat postu:

Czy sytuacja z kartami ma się coraz gorzej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
snow
Gość






PostWysłany: Sob 16:01, 08 Lip 2006    Temat postu:

Są coraz bardziej „przegięte” jest to naturalne prawo rynku biorąc pod uwagę to, że firma chce sprzedawać karty. Niestety na takiej masówce gra traci i to bardzo dużo. Na szczęście jednak wystarczy że w grze towarzyskiej umówi się z kolegami jakich kart/combosów nie używać i jest pozytywnie
Powrót do góry
Thamior Siannodel
Z-ca burmistrza
Z-ca burmistrza



Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 1431
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Międzyrzecz

PostWysłany: Sob 19:45, 08 Lip 2006    Temat postu:

Ale najlepiej by było, gdyby firma sprzedawała też o wiele słabsze karty.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Elminster
Burmistrz
Burmistrz



Dołączył: 08 Lut 2006
Posty: 1567
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Międzyrzecz

PostWysłany: Sob 20:17, 08 Lip 2006    Temat postu:

Garret POMYŚL!!! Jeżeli produkowali by słabsze karty, to większość graczy by ich nie kupowała, a produkcja słabej karty jest tak samo kosztowna jak dobrej!
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Thamior Siannodel
Z-ca burmistrza
Z-ca burmistrza



Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 1431
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Międzyrzecz

PostWysłany: Sob 20:24, 08 Lip 2006    Temat postu:

Ale gdyby pomyśleli, to mogliby się domyśleć, że gracze potrzebują też słabszych kart.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Durin
Zasłużony mieszkaniec
Zasłużony mieszkaniec



Dołączył: 08 Kwi 2006
Posty: 432
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Międzyrzecz

PostWysłany: Sob 20:26, 08 Lip 2006    Temat postu:

tylko większość chce "na maksa przypakować swoją talię". tych co chcą słabe karty jest niewielu, i chyba najczęściej są kolekcjonerami Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Elminster
Burmistrz
Burmistrz



Dołączył: 08 Lut 2006
Posty: 1567
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Międzyrzecz

PostWysłany: Sob 20:28, 08 Lip 2006    Temat postu:

Pokaże Ci to na przykładzie. Jako, że obaj dobrze znamy duel masters, to pokaże to na twj właśnie grze.

Baloom, jeden z najsilnieszych potworów w grze. Koszt jego wydrukowania - 10 gr (to tylko przykład). Jedna z rzadszych kart,sam takiego sprzedałem za 5 zł

blocker światła o mocy 2000 - koszt wydrukowania 10gr, praktycznie nie da się go sprzedać osobno, jak już to po bardzo małych cenach.

Teraz rozumiesz??
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Thamior Siannodel
Z-ca burmistrza
Z-ca burmistrza



Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 1431
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Międzyrzecz

PostWysłany: Sob 20:33, 08 Lip 2006    Temat postu:

Teraz zaczynam rozumieć. I chciałbym jeszcze dodać, że posiadanie samych najlepzych nie opłaca się zbytnio,a słabe karty trudno teraz znaleźć, czyli wychodzi kompletny paradoks.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Dungeonrpg.fora.pl Strona Główna -> Gry karciane Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

Skocz do:  

Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.
Regulamin